![]() |
Walaupun beberapa universiti Malaysia meningkat kedudukan dalam tinjauan antarabangsa baru-baru ini, ketidaksepadanan antara graduan dan pekerjaan nampaknya akan berterusan dengan graduan tempatan masih kurang kemahiran insaniah, menurut Persatuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF). “Walaupun kedudukan universiti mungkin membuka pintu untuk peluang pengambilan yang lebih baik, pengambilan graduan lebih bergantung kepada keupayaan mereka untuk melakukan pelbagai tugas, memikul tanggungjawab dan menggunakan kemahiran praktikal dan insaniah. “Berdasarkan Tinjauan Gaji MEF untuk Eksekutif 2021, satu pertiga daripada syarikat responden menjangkakan graduan yang baru diambil bekerja untuk melakukan pelbagai tugas dan bekerja dengan berkesan dalam pasukan berprestasi tinggi. "Selain itu, 29% syarikat mencari graduan yang menunjukkan penglibatan dan kesanggupan untuk memikul tanggungjawab tambahan, manakala 28.5% menghargai keupayaan graduan untuk menyelesaikan tugas dan menggunakan kemahiran insaniah," kata presiden MEF Syed Hussain Syed Husman. Baru-baru ini, FMT melaporkan beberapa universiti Malaysia telah meningkat dalam QS World University Rankings 2025. Universiti Malaya, satu-satunya universiti Malaysia dalam 100 teratas global, naik lima anak tangga dari tahun lepas untuk mencapai tempat ke-60. Universiti Kebangsaan Malaysia juga mencatatkan kemajuan yang ketara, melonjak 21 anak tangga ke tangga ke-138, diikuti Universiti Sains Malaysia (146), Universiti Putra Malaysia (148), dan Universiti Teknologi Malaysia (181). Bagaimanapun, QS menyatakan bahawa 22 daripada 26 universiti Malaysia menyaksikan penurunan kedudukan mereka dalam bidang pengiktirafan majikan. Syed Hussain berkata majikan sering mencari pengalaman praktikal, seperti portfolio, kerja projek atau latihan amali sebagai bukti kebolehan calon, sambil menambah bahawa mereka semakin menyedari bahawa pendidikan formal tidak semestinya diterjemahkan kepada kecekapan dalam kemahiran praktikal. “Kebangkitan bootcamp, kursus dalam talian dan pensijilan telah membolehkan individu memperoleh kemahiran khusus berkaitan pekerjaan di luar laluan pendidikan tradisional. “Jika graduan mengambil inisiatif untuk mempelajari pembangunan web, contohnya, melalui kursus dalam talian, tutorial atau projek, mereka akan mempunyai kelebihan yang ketara berbanding mereka yang tidak,” katanya. Sementara itu, Presiden Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM) Soh Thian Lai berkata walaupun graduan universiti Malaysia secara amnya bersedia dalam pengetahuan akademik dan kemahiran teknikal, terdapat jurang yang ketara dalam pengalaman praktikal dan kemahiran insaniah. “Graduan universiti tempatan selalunya mempunyai pengetahuan teknikal yang kukuh dan pemahaman teori tentang subjek tetapi mereka kurang pengalaman praktikal dan kesediaan industri. “Mereka sering dilihat sebagai seorang yang rajin, dengan sikap positif terhadap pembelajaran dan peningkatan. Mereka cenderung mempunyai kebolehsesuaian budaya yang baik dan bekerja dengan baik dalam pasukan yang pelbagai tetapi tidak mempunyai kemahiran insaniah, pemikiran kritis dan inovatif,” katanya. Bagi menangani isu ini, beliau mencadangkan universiti bekerjasama dengan industri untuk memastikan kesesuaian kurikulum, dan meningkatkan tempoh dan kualiti latihan amali. Beliau menambah bahawa kurikulum universiti harus lebih menumpukan kepada komunikasi, kerja berpasukan, kemahiran menyelesaikan masalah dan penguasaan bahasa, di samping menawarkan lebih banyak peluang untuk kepimpinan dan penglibatan dalam kurikulum tambahan. |
Sumber dari : |
